Összes oldalmegjelenítés

2021. november 14., vasárnap

Falugondnokok Duna-Tisza közi Egyesülete Kiskert program - 2021.11.11

  "A szőlő szereti látni a napot!"  

Francia mondás




Katonatelep a szőlő kultúra elterjesztéséről híres az itt élt és tevékenykedett nagy szőlőnemesítők által. Mathiász János, Kocsis Pál, Szegedi Sándor, Hajdu Edit munkájára méltán büszkék lehetünk. 

 


Falugondnokok Duna-Tisza közi Egyesülete szeretné, ha ez a szőlő kultúra továbbra is fennmaradna, valamint ha a Katonatelepi lakosok mind szélesebb körben megismerkednének a szőlő termesztés gyakorlatával. 

Ezen gondolat hívta életre a Kiskert programot (TOP-7.1.1-6-H-ESZA-2020-01432 kódszám), amely a "Biztonság, Egészség, Közösség" című projekt keretében valósul meg.


A program helyszínét a Mathiász János Általános Iskola biztosította.


A program célja, hogy a kiskertekben újra megjelenjen a csemegeszőlő, lehetővé váljon, hogy a programban résztvevők saját termesztésű csemegeszőlőt fogyaszthassanak. Ezért lehetőséget ad arra, hogy a részt vevők saját kertjükben is elültethessenek egy-egy helyileg nemesített rezisztens szőlő fajtát. 

7db szőlő szaporítóanyag és dr. Hajdu Edit könyve

A résztvevők szakszerű felkészítéssel nem csak a csemegeszőlő termesztéséről kaptak útmutatást, hanem megismerkedhettek az ökológiai- és önfenntartó gazdálkodással is.

A program során a résztvevők között kiosztásra került 20 db csemegeszőlő szaporítóanyag-csomag, melyet a katonatelepi Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet ajánlott fel. Valamint kézhez kapták Dr. Hajdu Edit kertészmérnök, mezőgazdasági genetikus szakmérnök, szőlőnemesítő 2015 Rezisztens csemegeszőlők termesztése házi kertekben című kiadványát.

 

Nero, Pölöskei muskotály, Eszter, Teréz, Lidi, Fanni, Angéla

A kapott dugványok mind saját gyökerű dugványok. Egyedül itt az Aranyhomokon lehetséges saját gyökerű dugványokat telepíteni mert a szőlőgyökértetű a homokon nem képes megmaradni. Minden más talajtípusnál csak oltványokat lehet telepíteni.

 

A csemegeszőlő kiváló lugas kialakítására. Viszont nagy a víz igénye. Ezen felül a megfelelő tápanyag ellátás és napfény is fontos a fennmaradásához.


A hétvégén a szép idő szerencsére kedvezett a szőlődugványok elültetésének. 

Lilit és Fannit lugasnak ültettem el, a többi dugványt pedig a kerti szőlősorokba. 

Külön figyeltem, hogy mindegyik dugvány napos helyre kerüljön és egymáshoz nem túl távol.

A dugványokat ültetés előtt egy-két órára vízbe raktam. A mellékgyökereket levágtam róluk, a főgyökeret kicsit visszavágtam.

A dugványok készek az ültetésre. 

A dugványokat 40cm mélyre tettem a gödrökben.

 

Az ültető gödröt ezután félig feltöltöttem földdel és belocsoltam. Hagytam, hogy eligya a vizet.



Miután elitta a föld a vizet, teljesen betemettem a gödröket. Majd pedig mindegyik dugványt feldúcoltam, hogy a talaj menti fagy ellen védjem.



Tavasszal remélhetőleg erőre kapnak és hajtani kezdenek. Mindegyik szőlő mellé karókat fogok tenni és ahhoz kötni a töveket. Valamint kis táblákat helyezek ki a szőlők neveivel és ültetésük dátumával. Így pár év múlva is tudni fogom hol melyik fajta éldegél.



Nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek. Remélem a Kiskert program keretében még lesznek hasonló szőlővel kapcsolatos programok. Hasznosnak és szükségesnek tartanék egy közös metszést és szőlő gondozási gyakorlatok szervezését. Hiszen mindig lehet még újat tanulni ebben a témában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...