Összes oldalmegjelenítés

2019. április 2., kedd

Fiesta de Vino sajtóesemény és a sommelier szakma rejtelmei - 2019.03.27

Mi az a tempranillo? A “ despacito" ellentéte a spanyol népzenében? Nem! A tempranillo az egyik legnépszerűbb spanyol szőlőfajta, ahogy ezt a Fiesta de Vino március 27-i sajtóeseményének vendégei már megtanulták, sőt azt is, hogy a „pinchos” nem pajzán középkori spanyol képregény, hanem kenyérfalatka ízletes feltétekkel.

Fotó: Bácsi Róbert




Szó szerint pezsgő hangulat fogadott, mikor beléptem szerda délután az El Asador de Pata Negra spanyol étterembe, ahol akkor már számos híresség, újságíró és megmérettetésre váró fiatal sommelier beszélgetett, iszogatott.

 Ugyanis a délután során egy izgalmas verseny várt rám és másik 13 fiatalra.


A verseny

 Páratlan lehetőséggel rukkolt elő a Vino Castillo borkereskedés. Kétfordulós Sommelier versenyt hirdetett fiatal (35 év alatti) sommelier-k részére.
A verseny feltétele volt, hogy a Vino Castillo borkereskedés kínálatából kellett egy szimpatikus tételt kiválasztani, majd pedig a versenyen az egyik vendégasztalnak bemutatni és illőn szervírozni.
A borkereskedés a spanyol borok legnagyobb választékát kínálja Magyarországon.

Aki ezen a versenyen továbbjutott, azt a Fiesta de Vino borkóstolóra várják dolgozni ahol a második megmérettetés vár rá. Ugyanis a kóstolóra ellátogató vendégeknek kell bort kínálni a lehető legalaposabban és érdekesebben. A Fiesta de Vino mind az 500 vendége kap egy zsetont érkezéskor, amelyet annak a sommelier-nek adnak, aki szerintük a legjobb munkát végezte.
A legtöbb zsetont összegyűjtő fiatal fődíja, egy 3-napos spanyolországi út a Barcelona melletti Penedés borvidékre, a cava fővárosába. A cavatúrák szakértő utazásszervezője, a Capital of Cava.



Fiesta de Vino

 A világon Spanyolország rendelkezik a legnagyobb szőlőterülettel, mintegy 600-féle szőlőfajtával. Ebből a páratlanul gazdag borkultúrából mutat meg 70 pincészetet legalább 300-féle borral a belvárosi Duna Palota termeiben a május 3-i Fiesta de Vino. 

Fiesta de Vino igazi fiesta lesz spanyol módra a legjobb spanyol borokkal, tapassal - spanyol falatkákkal - izgalmas előadásokkal és számos extrával.
 
Fotó: Borfokoló


-        - Az eseményen előtérbe kerül az edukáció: a vendégek alaposan megismerkedhetnek a spanyol szőlőfajtákkal, és mesterkurzusokon maguktól a spanyol borászoktól is tanulhatnak.
-         - A Duna Palota termei kis Spanyolországgá alakulnak át: az España kiállítóteremben egy belépővel korlátlanul kóstolhatjuk majd az összes spanyol borvidék borait, a Madrid kiállítóteremben zajlanak a mesterkurzusok, a Barcelona bárban kötetlen kóstolók lesznek, az Ibiza bárban pedig bor alapú koktélokkal ismerkedhetünk.
-          -A rendezvény 12 órától este 9-ig tart, amelyet egy fergeteges afterparty követ természetesen sok-sok spanyol zenével!

Fiesta de Vino grandiózus spanyol borkóstoló szervezője, a Vino Castillo borkereskedés

 

  A spanyol nagykövet üdvözli a Vino Castillo borkereskedés kezdeményezését, és örömmel tapasztalta a spanyol borok pozitív fogadtatását.

  
 
A Spanyol Királyság nagykövete is megjelent a május 3-i Fiesta de Vino grandiózus borkóstoló sajtóeseményén. 

Fotó: Bácsi Róbert

  Felmerül a kérdés, hogy én hogy is kerültem a versenyzők közé, hiszen tudni kell rólam, hogy rajongok a jó borokért és szeretnék is minél többet megtudni róluk, ezért is indítottam annak idején blogot, viszont szerepelni nem szeretek, sőt nagyon nem szeretek.Valamint nem vagyok sommelier sem.

Olvastam én erről a versenyről, de meg se fordult a fejemben, hogy induljak rajta, míg nem egy napon Ági rám írt, hogy nem-e esetleg lenne kedvem indulni mint versenyző.

Áginak meg valljuk be őszintén nem lehet nemet mondani. Én se bírtam, hiszen a múlt évben megrendezett I. Hungarian Gettogether rendezvény is hatalmas élmény volt számomra. A Vino Castillo borkereskedés Cava-it már ott is kóstolhattam.

Így hát fogtam magam és ellátogattam a Vino Castillo borkereskedés-be ahol is magamhoz vettem egy spanyol rosét a Baron de Ley pincészettől. 

 

Fotó: Borfokoló
Leginkább olyan bort szerettem volna bemutatni, amit magamnak érzek. Valamint könnyen kiejthető- és megjegyezhető borvidéket, pincészetet és fajtát kerestem. Nem akartam nagy testes vöröset, de fehér bort sem, így esett a választásom erre a játékos, reduktív, de kissé érlelt rosé tételre.
A pár napban ami volt még a versenyig, igyekeztem minél többet megtudni a borról valamint a pincészetről.

A Baron de Ley pincészet Riojában (Spanyolország legismertebb borvidéke) az Ebro folyó északi részén található. A pincészet épülete eredetileg erődnek épült 1548-ban, később a Bencés szerzeteseké lett, a '80-as években került jelenlegi tulajdonosához ahol azóta pincészetként funkcionál.

A bor 60% Tempranillóból és 40% Garnacha fajtákból készült.

A Tempranillo a legismertebb spanyol borfajta, a Garnacha-t pedig előszeretettel használják franciaországban a Chateauneuf du pape készítéséhez.
A bor színében a cseresznye dominál, illatában málna és szamóca érezhető, nagyon friss, gyümölcsös illat. Ízében visszaköszön a szamóca, málna.
Könnyed szárnyas falatokhoz, hal ételekhez, salátákhoz remek választás, de nyári délutánok kedvelt hűsítője is lehet.

Gondoltam ezen információkat így sorban elmondom a borról, szervírozom és mindenki elégedett lesz. Egyszer otthon el is próbáltam, sajnos akkor nem úgy, hogy párhuzamosan bort is bontok.  

 

A sajtóeseményen jelen volt Horváth Máté magyar sommelier-bajnok, aki elmondta, hogy mire kell ügyelni egy bor bemutatásánál, szervírozásánál.   

Fotó: Bácsi Róbert

  A versenyen három asztal bírálta el a náluk felszolgáló sommeliéreket, de ugyanakkor az asztaltársaságok (Laky Zsuzsi szépségkirálynő valamint férje Dietz Gusztáv MMA világbajnok ezen kívül Zólyomi Zsolt parfümőr és újságírók) egymással is veresenyeztek.

 

    Bár mondhatnám, hogy az esélytelenek nyugalmával foglaltam helyet a versenyzésre érkezők asztalánál, de nem mondhatom, ugyanis nagyon izgultam. Még így is, hogy tudtam semmi esélyem. Ezzel leginkább akkor szembesültem (bár már akkor is 100%-ig biztos voltam benne) mikor is a mellettem ülő lány egy szép borkosárba tette a bort az asztalra, gyergyával és dekantálóval egyetemben. Na akkor gondoltam, hogy én most hazamegyek. A lány amúgy Victoria Evans sommelier volt a MASOSZ bajnokság bronzérmes díjazottja.

 

Az asztalnál ülők a sommelierek minden egyes mozdulatát figyelemmel kísérték. 

Fotó: Bácsi Róbert


 Másodikként került rám a sor, amikor is szépen odaálltam az asztalhoz. Fehér ruhaszalvéta a karomon, egy plusz pohár magamnak és a bornyitó (amit kölcsön kaptam Ági testvérétől). 

És elkezdtem. Eleve a torkomban dobogott a szívem, de határozottan kezdtem mondandóm, hogy akkor én ezt az üveg bort most fel fogom bontani mert jobban szeretnék úgy beszélni a borról, hogy már mindenkinek töltöttem. 

Itt kezdődtek a problémák, ugyanis pincér dugóhúzóval még nem volt dolgom és nem tudtam egyszerre bontani és beszélni. Közöltem az asztaltársasággal, hogy akkor előbb kibontanám a bort, szervírozom és utána beszélnék a borról. Az asztaltársaság helyeslően bólogatott. Gondolom ekkor jöttek rá, hogy nem egy megszokott sommelier bemutató következik. 

Nagy nehezen kibontottam a bort, a dugót már könnyen kihúztam az üvegből. Könnyen, miután kedvesen segítettek, hogy hova is tegyem a dugóhúzó azon részét ami megakad az üveg száján. Sejtésem volt, csupán a gyakorlati alkalmazás hiánya okozta a nehézséget. Majd öntöttem mindenkinek bort és persze magamnak is. Közben megemlítettem, hogy én ilyet kb most csinálok először és szabadkoztam, hogy igazából csak írni szoktam a borokról, előadói tehetségem nem igazán mutattam meg ez idáig. Valamint annyira izgultam, hogy máig azon gondolkozok, hogy lehet az egyik vendég poharába ittam bele mikor is az én poharam után nyúltam. 

Végül beszéltem a pincészetről, Riojáról azonban nem, pedig arról is akartam pár szó erejéig. De ez az előadás inkább egy paródia volt mintsem komoly szakmai előadás. Egy paródiában biztos én vittem volna a fődíjat. Mikor a bor bemutatásához értem, kezdett kissé alábbhagyni az izgulásom és akkor már próbáltam kérdésekre is válaszolni. Az asztaltársaság nagyon kedves volt, kérdeztek, érdeklődtek a borról. Így ezt a részét már nagyon élveztem. Pár év gyakorlással menne is ez nekem. He-he. :) 

 

Laky Zsuzsi szépségkirálynő szépsége vitathatatlan.

Fotó: Bácsi Róbert

  Az előadásom után elfoglaltam a helyem és végre tudtam élvezni a történéseket. Innentől már csupán megfigyelőként voltam jelen. Közben arra gondoltam, hogy az én továbbjutásomhoz valami nagy csoda kell. Vagy még valami annál is nagyobb.

 

 Az asztaltársaságok feladata nem ért véget a sommelierek értékelésében. A délután során ők egymással veresenyeztek. Különböző feladatokat kellett megoldaniuk, mint például egy palack cava egyenlő szervírozása az asztaltársaságnak, helyesen válaszolni a spanyol boros kvízre, valamint (és szerintem a legjobb feladat volt) tapasokat kellett párosítani a Bodegas Attecha 2016 vörösborhoz. Nem mellesleg a bor aznap debütált. 

 

Zólyomi Zsolt parfümőr, Magyarország „orra” régóta áll közelebbi kapcsolatban a minőségi borokkal, rendszeresen kóstol, nemrég pedig egy boriskolába is beiratkozott. Nem is csoda, hogy remekelt a szaglással kapcsolatos feladatnál: a Bodegas Ateca 100% tempranillóból készült bora került a poharakba, a versenyzőknek pedig egy tál gyümölcsből és fűszerből kellett kiválasztani az Ateca borásza szerinti öt illatjegyet (narancshéj, szilva, meggy, menta és füst). Zólyomi Zsolt csapata mind az öt jellemzőt kiválasztotta! A Bodegas Ateca különösen fontos a Fiesta de Vino szempontjából, ugyanis a rendezvény főtámogatója a Seat, amelynek egyik modellje, a Seat Ateca a pompás bor termőhelyéről kapta a nevét. 

Victoria Evans sommelier (MASOSZ bajnokság bronzérem) a Protos Reserva 2012 profi dekantálását (üvegedényben levegőzés) mutatta be.   

 Fotó: Bácsi Róbert

 A verseny végén a bírák 7 fiatal sommelier-t, juttattak tovább a második fordulóra.


Én nem jutottam tovább, de ahogy írtam is nagyon nagy csoda kellett volna ahhoz, hogy az asztaltársaság rám szavazzon. 


A győztes asztal pedig nem is volt kérdéses. Zólyomi Zsolt csapata nyerte a páros VIP-belépőt a májusi Fiestára.





 A verseny végén finom pinchos-okat és desszerteket szolgáltak fel, valamint folytattuk a kötetlen beszélgetést és a kóstolgatást a vendégekkel.




Majd pedig jöttek a finom spanyol borok!


 





Köszönöm a lehetőséget Németh Áginak, aki lehetőséget adott számomra, hogy ízelítőt kaphassak, milyen is a sommeliérek világa. Ámulatba ejtő az a tudás és önbizalom, amellyel rendelkeznek. Csodálatos, hogy ennyire határozottan és magabiztosan tudnak kiállni és hihetetlen szaktudással kínálják ezen nemes borokat.  


Naptárakba írjátok fel május 3 Fiesta de Vino Duna Palota!



Addig is igyatok sok finom spanyol bort! Ollé!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...