A Z generáció tagjai 1995 és 2010 között születtek, gyermekkorukat az erőteljesen fejlődő technikai környezet és a modern technológia határozta/határozza meg. Okos készülékekkel a kezükben élnek, állandóan online, ahol minden információ azonnal a rendelkezésükre áll, elérhető, ezért türelmetlenek, átlagos figyelmi idejük 8 másodperc.
Ahogy a Z generáció tagjai közül egyre többen fogyaszthatnak legálisan is alkoholt, úgy kapunk egyre nagyobb rálátást a választási preferenciáikra, ízlésükre, szokásaikra. |
Minden érzékszervükre hatni kell ( hallás, látás, tapintás, szaglás, ízlelés).
Hallás
A Z generáció az információkat a közösségi médiából szerzi, de nem csak egy helyről és nem csak az eladói oldalról, hanem más fogyasztók véleményét is számba veszik. Blogokat olvasnak, vlogokat néznek, minél több helyről beszerzik a számukra releváns információkat.
A közösségi média alkalmazása elengedhetetlen a borászatok sikeresség felé történő lépésében. |
A Z generáció tagjai a Facebookról informálódnak leginkább. Az influencerek nagy hatással vannak választásaikra. |
Applikációk használata
Vivino: A borról csupán a címke alapján minden egyes információt biztosít a számunkra.
Pocket Wine Pairing: Bor és étel párosításához használható.
Az applikációk használatával egy perc alatt rengeteg releváns információ birtokába kerülhetünk. |
Delectable: Az „áltagfelhasználók” mellett hozzáértő borszakértők értékeléseit is megjeleníti a rendszer. Szkennelés alapú.
Corkz: Vonalkód vagy szöveges alapú keresés.
Látás
A Z generáció figyelmét meghökkentő és figyelemfelkeltő termékmegjelenéssel, a megszokottól eltérő termékkel, ínyenc énjük figyelmét felkeltő, egyedi és különleges ízvilágú, helyi fajtaborokkal lehet elnyerni.
kék bor |
A megváltozott fogyasztói igények egyik példája a borospalackok címkéje. Az Y és Z generációt már nem a klasszikus címke vonzza, számukra a klasszikus címke egyenlő a hagyományos termékkel.
Élményeket akar a mai fiatal vásárló. |
Az új borfogyasztók pedig egyediséget, újdonságot akarnak. |
Tapintás
A különleges borospalack forma is odavonzza a figyelmet.
Agusti Torello Mata pincészet Kripta elnevezésű cava tétele |
A szokásostól eltérő méret is figyelemfelkeltő lehet.
Kisüveges borok |
A megszokottól eltérő kiszerelés is vonzza a kíváncsiságot.
Nagy divat lett a dobozos borok, fröccsök |
Szaglás, Ízlelés
Az újabb és újabb eljárással készülő tételek, az új technológiákkal folytatott folyamatos kísérletezgetés, az egyre tökéletesített folyamatok, a régi előállítások újbóli felfedezése és tökéletesítése a jelen kor technológiájával mind-mind a borok jobb illatára és ízére is hatással vannak.
Ilyenek pl. kézműves borok, bio borok, battonage tételek, Pét-nat, amfórás borok
Pét-Nat |
sur lie battonage |
Amfórás borok |
A Z generáció mentes meg az előítéletektől, mivel még újak a borkóstolás területén nem ismerik a korábbi negatívumokat. Nagy valószínűséggel nem hallottak a korábbi nagy borhamisításokról, és a 90-es évek pancsolt borait sem kóstolták. Vagy ha hallottak is nem élték át.
Így igazából hatalmas lehetőség áll a borászok előtt hiszen ha minőségi tételeket ismertetnek meg a mai fiatalokkal akkor ezáltal pozitív visszajelzést fognak kapni a borászok.
A hatalmas lehetőség mellett ez hatalmas felelősség is. Mint ahogy a szülőn is sok múlik hogyan neveli gyermekét így a most a borászatban tevékenykedő borászokon is nagyon sok múlik, hogy milyen borokat ismer meg a mai fiatal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése