Összes oldalmegjelenítés

2022. március 10., csütörtök

Valentin napi hétvége Egerben - 2022.03.11-13

" Eger a borok fellegvára."

A Valentin napi hétvégét Eger felfedezésével töltöttük.

Párommal úgy gondoltuk, hogy a városban van elég látnivaló (Egri vár, Dobó tér, Basilika,Minaret, Óriáskerék), a hangulatos óvárosban el lehet sétálgatni, a hotelben tudunk wellnessezni és a bor iránti szenvedélyünknek is eleget tudunk tenni. Mit mondjak nem csalódtunk.

A Hotel Unickornisban szálltunk meg.

Természetesen megnéztük az Egri Várat, a Minaret-et, a Basilikát, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemet és az Óriáskerékre is felültünk.

Első este sétáltunk a kivilágított, hangulatos belvárosban és kinéztünk magunkat egy igazán elegáns éttermet, a Cherry-t, ahova második nap este be is ültünk.

Cherry étterem, ahol a borokat ötletesen dekorációként is használják.

Aki több napra marad Egerben az semmiképp se hagyja ki a Török fürdőt. Ott egy egész napot el lehet tölteni, igazi kikapcsolódás. Sokan pont a fürdőzésért érkeznek Egerben.

Egri borvidék

Sokan viszont pont a bor miatt látogatnak ide.

2019 áprilisában már volt szerencsém részt venni az Egri Csillag Weekend-en, melyről itt olvashattok.

Hűvös klíma

A borvidék éghajlatának két legfontosabb jellemzője a hűvös klíma és az átlagosnál alacsonyabb csapadékmennyiség.

A hűvös klíma a borvidék északi elhelyezkedéséből és magas fekvéséből fakad. Az ékszakról érkező esőtől és hideg szelektől az Észak-középhegység védi meg a szőlőket. E két tény kombinációjának köszönhető, hogy itt kifejező, gyümölcsös borok készülnek.

Vulkanikus talaj

A borvidék meghatározó kőzettípusa a riolittufa. Ez az egykori vulkánkitörésekkor jött létre, amikor kirobbant a felszínre por és kavics formájában, egy porózus talajtípust hozva létre.

A riolittufa mellett más kőzettípusok is megtalálhatóak a borvidéken, ezek egyedi kombinációjából, valamint a mikroklimatikus adottságokból fakad az egri dűlők markáns, egyedi karaktere.

A borvidék különleges pontja a Nagy-Eged hegy, amely 537 méterével a legmagasabban fekvő termőterület. Hazánkban itt található a legmagasabban fekvő szőlőültetvény.

Nemcsak ez teszi azonban egyedivé, hanem mészkőtalaja is. Az elszánt borkedvelőknek felejthetetlen élmény a hegy megmászása, ahonnan csodás kilátás nyílik a többi egri dűlőre.

Az Eger környéki hegyekben őshonos a szőlő. Ám a nemes fajtákat a 17.ik században szerzetesek hozták magukkal.

Az borászat fejlődésének jót tett az Egri püspökség megalapítása, hiszen a keresztény liturgiában a bornak fontos szerep jut. Sokáig a fehérbor uralta a vidéket csak a török időkben tértek át a vörös
fajtákra. A mai értelemben vett egri borvidék az 1700-as évekre alakult ki.

A város a város alatt elnevezésű túra azt mutatja meg milyen hatalmas lett az érsekség idejére az egyház borait tartalmazó három kilométeres pincerendszer. Valamikor több száz hordó bort tároltak itt amiket az akkor még tágas folyosókon lovaskocsikon szállítottak. A 80-as évekre a pince boltozata majdnem beszakadt veszélybe sodorba a fölött álló érseki palotát. A pince oszlopait ezért vastagon körbebetonozták. Klímája azóta alkalmatlan a borászatra, de alkalmas a cseppkőképződésre.

Az Unikornis hotelben már várt minket egy egri csillag és egy egri cabernet franc.

Az itt dolgozó borászok ma is úgy látják, hogy az egri bikavéren és annak fehér párján, az egri csillagon keresztül tudják együtt megmutatni a borvidékben rejlő lehetőségeket.

A cabernet franc-t meg is kóstoltuk még ott a hotelben.

Felavatásra kerültek a páromtól Valentin napra kapott Borfokoló névvel gravírozott borospoharak.

Nem tudtunk betelni a várossal. Sétálgattunk a romantikus utcácskákon, ahol nem egy bolt kínálta az egri borok széles választékát.

Sajnos a Kóser Olaszrizling kimaradt.

Itt olvashattok róla, hogy mitől Kóser egy bor.

Egerben Zsolnay porcelán szaküzletet is találunk.

Eger történelmi belvárosában többek között felfedeztük a Thummerer borszaküzletet is.

Thummerer borszaküzlet

A Dobó teret a sétálóutcával összekötő Szent János u. 5. szám alatt található az üzlet.

A legkedvezőbb pincei árakkal és hozzáértő, segítőkész kiszolgálással várják a borkedvelő vásárlókat.

A pincészet teljes kínálata mellett egyedi választék is megtalálható az üzletben.

Kóstolásra Polett cuvée borukat kóstolásra ajánlják, ami egy fehér házasítás (chardonnay, tramini és zenit), és kizárólag a szaküzletben kapható.

Egy régi présgép méltó dísze az üzlet kirakatának.

Családi vállalkozásuk 1984 óta foglalkozik szőlőtermesztéssel és borászattal. Az Egri borvidéken elhelyezkedő 100 hektár saját telepítésű szőlőterület terméséből készítik boraikat, pezsgőiket és pálinkáikat. Kizárólag magas minőség elérése a cél, minden évben egy-egy különlegességgel gazdagítva a választékot.

Kirándulásunkra mi is Thummerer bort hoztunk.

Egri kirándulásunk utolsó napján szintén napsütéses napunk volt. A várost ismételten megnéztük, sétáltunk még egy utolsót. Majd pedig elindultunk megnézni a két helyszínt amit aznapra terveztünk.

Szépasszony-völgye

Ha egri bor, akkor Szépasszony-völgy!

A messze földön híres, közel kétszáz borospincét rejtő völgybe Eger városából gyalogosan, autóval, autóbusszal vagy akár kisvonattal is eljuthatunk.

Utoljára 2015-ben jártam a völgyben, melyről itt olvashatjátok a beszámolóm.

Eredetileg az egri püspök tulajdona volt, aki csak 1774-től engedélyezte a helyi földesuraknak, hogy pincéjük legyen. Ma már több mint 150 kóstolópincét, éttermet, borszaküzletet találunk itt, így az egyik helyről a másikra sétálva fedezhetjük fel a kedvenceinket. Az utóbbi években több új nyitás garantálja, hogy a legmagasabb minőséget kedvelők is izgalmas tételekre találjanak itt.

Szerencsére szép napsütéses időnk volt és bár február közepén jöttünk nem csalódtunk hiszen sok pince nyitva volt.

Érdekes megfigyelni, hogy ahány pince annyi stílus. Minden pincének megvan a sajátos hangulata, kialakítása, díszítése. Ahogy nincs két egyforma ember úgy nincs két egyforma pince.

Vanda borház

A pincék közt sétálva könnyen eldönthetjük melyik pincében szeretnék kicsit több időt eltölteni, kóstolni, hangolódni, átélni a Szépasszony-völgye hangulatot.

Molnár pincészet

A pincészetnél kóstoltunk is. Itt épp egy kékfrankos került Borfokoló poharamba.

Marci pincéje

Itt mindenki maga döntheti el hogyan alakítja az itt töltött időt. Aki csak sétálni szeretne azt is lehet, nem muszáj bort is inni. Lehet egy jóízűt enni a nyitott teraszokon. De lehet elvitelre is vásárolni borokat. Valamint nagyon sokféle borfajta közül dönthetjük el, hogy épp mit is szeretnénk hazavinni magunkkal.

Juhász pincészet

Kedves Pincészet

Itt a Farsang áll a bál! :)

Nem egy pincénél kedvesen invitálják a sétáló érdeklődőket, hogy kóstoljanak is ne csak sétáljanak. :)

A pincészetnél késői szüretelésű Hópihe tételt vásároltunk.

Késői szüretelésű Hópihe.

Odahaza rétes mellé kortyoltuk. Remekül passzolt.

Történelmi borospincék.

Régi prés mint kerti dísz.

Természetesen nem térhettünk haza üres kézzel.

Egri látogatásunk végeztével a Bolyki pincészethez vettük az irányt.

Bolyki pincészet

Ez a valamikori kőbánya már a városon kívül van. Az itteni Bolyki pincészet már a modern Egri borászat példája.

Az érlelt tételekhez magyar tölgyfahordókat használ a pincészet.

Egy régi kőfejtő 30 méteres falai között található. Igazán izgalmas hely. A kőfejtő 5 hektáron terül el, négy bányaudvarban, melyek alagutakkal vannak összekötve.

Megkóstoltuk a Meta Témát

A borospalackok stílusa, a címkék, az elnevezések a fiatalabb generációt célozzák meg.

Bolyki borkóstolón a budai Selection borboltban már részt vettem még 2014-ben, melyről a beszámolóm itt érhetitek el.

Nehéz elhinni hogy valaki úgy látott lehetőséget itt a borászatra hogy ő maga vágatott termeket a sziklába. Pedig így történt.

A birtokhoz 9 pince tartozik: kőbe vájt hagyományos pincék, valamint egy modern látványpince. A látogatás során akár az egész birtokot körbe lehet járni egy kis kirándulással egybekötött borkóstolóval.

A hatalmas acéltartályokban érlelődnek a friss reduktív tételek.

Évente 140 ezer üveget palackoznak a sziklaszirt alatt. A vastag kőzet biztosítja a hideget, a modern technika pedig a levegő tisztaságát és a páratartalmat.

A hatalmas sziklák övezte pincészet udvara esküvők gyakori helyszíne.

De itt rendezik a nyár első zenei fesztiválját az Egerfesztet is.

Eger tényleg fantasztikus! Van itt minden látnivaló, történelmi értékek, éttermek, új ismeretekre alkalmas helyek. Egy aktív kikapcsolódáshoz tökéletes hely.

Ha pedig most azonnal indulnátok is felfedezni Eger szépségeit és innátok egy finom egri bort, nincs is jobb alkalom erre mint a most, hiszen március 10-17 között kerül megrendezésre az Egri Csillag Hét.

A hét programjairól itt olvashattok.